Ställ inte in, ställ om, ställ ut online!

Många i konstbranschen har det tufft just nu och letar nya sätt att både ställa ut och sälja sin konst på. Därför har vi på Artely sammanställt några tips på vad man bör tänka på när man presenterar och säljer konst online, samt förklarar skillnaderna mellan olika online aktörer. Vi delar också med oss av fördelarna med att köpa konst online.

Dela gärna dessa tips, så andra också får ta del av dem!

Hur presenterar man konst online på bästa sätt

  • Se till att ha bra bilder och flera bilder (huvudbild, några detaljbilder, bild på kant/ram, bild på signaturen, en miljöbild). Gärna också en video. Allt detta ger en bra uppfattning om verket och är ofta avgörande för att kunden ska lägga en order.
  • Ta med all praktisk information om verket. En vanligt förekommande fråga är om verket är redo att hängas så som det är, t ex finns det en hänganordning mm.
  • Var noga med tydliga köpvillkor, information om betalningsalternativ, returvillkor mm.
  • Ha ett transparent pris samt information om frakt ingår i priset. Om den inte ingår, så bör man specificera fraktkostnaden.
  • Se till att ge tydlig leveransinformation, dvs hur kommer verket att transporteras samt hur lång tid beräknas leveransen att ta.


Att tänka på vid val av online aktörer

Det finns idag en uppsjö av olika online aktörer och nya tillkommer hela tiden, allt från digitala plattformar till gallerier som verkar online, och det är viktigt att kunna skilja dem åt. Precis som offline är det viktigt för ditt varumärke hur och var du representeras online. Den stora skillnaden ligger i urvalet av konstnärer samt hur man jobbar med sina konstnärer. En plattform har många konstnärer och målsättningen är att ha så många konstnärer som möjligt för att presentera ett så stort och brett utbud som möjligt. Här är det därför extra viktigt att titta närmare på vilket sammanhang man kommer att synas i. Ett galleri arbetar till stor del som ett traditionellt galleri, där fokus ligger på långsiktigt samarbete. Varje konstnär handplockas och alla verk som presenteras väljs ut tillsammans med galleristen. Även provisionerna kan skilja sig åt. Plattformar ligger oftast lägre i provision och gallerierna kan ligga på liknande nivåer som fysiska gallerier.


Aleksandra Antonov, en av grundarna av Artely väljer ut verk tillsammans med konstnären Stefan Lindqvist.


Fördelarna med att synas hos en online aktör

  • Större inflytande. Online gallerier och plattformar brukar inte låsa in konstnären i villkor om exklusivt samarbete i samma begränsade utsträckning som fysiska svenska gallerier kan göra.
  • Större möjlighet att nå betydligt fler människor och större internationell exponering, då online aktörer har ett direkt exponeringsfönster mot hela världen.
  • Mer kontinuerlig försäljning över året, man behöver inte vänta på en utställning för att direkt nå ut med nya verk.
  • Smidigare och enklare att bedriva sin konstnärliga verksamhet, mindre omkostnader då mycket sker digitalt.
  • Online aktörer är generellt mer inkluderande och har kapacitet att ställa ut konst av i princip obegränsat antal konstnärer.
  • Möjlighet att nå ut till helt nya målgrupper som inte brukar eller alltid vågar gå på gallerier.
  • Trygga utbetalningar till konstnären, alltid i tid.

rdelarna med att köpa konst online

  • Mycket större och bättre utbud som inte är begränsat till lokalt verkande aktörer.
  • Transparent prissättning.
  • Trygga köp, många olika betalningsalternativ och minst 14 dagars öppet köp.
  • Smidiga köp med hemleverans.
  • Möjlighet att ta del av och köpa konst oberoende av plats och tid.

Ta hand om er och låt oss alla hjälpas åt i dessa utmanade tider. Och kom ihåg, ställ inte in, ställ om och ställ ut online!

/Artely